Szanowni Państwo, Drodzy Przyjaciele!
Znak å oznacza tzw. a pochylone – pozostałość po dawnej samogłosce długiej (do XV w.), dziś w języku literackim już nieistniejącą, lecz ciągle obecną w gwarach małopolskiego regionu. Głoskę å należy czytać jako dźwięk pośredni między a a o. To właśnie a pochylone sprawia, że wers pieśni religijnej Gwiazdo śliczna, wspaniała… lepiej brzmi w gwarze niż w polszczyźnie ogólnej: Słyszeliśmy wdziencny głos, jak Maryja wołá nås.
W Państwa okolicach wymawia się również tzw. o pochylone czyli dźwięk pośredni między o a u. Zapisaliśmy go jako ů – samogłoska ta jest kontynuacją dawnej samogłoski długiej o. Co ciekawe w języku ogólnym jakiś czas temu jej wymowa zrównała się całkowicie z głoską u. O jej dawnej obecności przypomina ortografia, a dokładniej literka ó, którą właśnie jako u dziś czytamy.
Znaczek ł wiąże się z tzw. labializacją – zjawiskiem zaokrąglania warg podczas wymowy samogłosek tylnych. W przypadku gwar małopolskich chodzi tutaj konkretnie o poprzedzanie głoski o lub u dźwiękiem zbliżonym do ł. Słownikowe łopój należy po prostu czytać jako łopój. Zapis ło (z podniesionym ł) służy w tym przypadku odróżnieniu ł pochodzącego z labializacji od tego naturalnego, obecnego także w zapisie ortograficznym, np. łyguń. Dodajmy na użytek młodszych, którzy nie słyszą różnicy pomiędzy a pochylonym a zwykłym o, tylko ono („zwykłe” o) bywa labializowane.
Zostońcie z Bogiym!
I dodamy jeszcze z nadzieją:
Scynś Buoze!
– Na szczęśliwy przebieg i koniec naszej współpracy, do której najserdeczniej zapraszamy i Młodych, i Starszych – bez różnicy. Naprawdę warto dołożyć swój kwiatek do bogatego bukietu regionu szczurowskiego!
Projekt realizowany jest w kilku odrębnych modułach:
1. Wykłady i warsztaty w szkołach w Szczurowej
Uczniowie ze Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Szczurowej uczestniczą w wykładach prowadzonych przez profesorów Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego i warsztatach przygotowanych przez studentów z Koła Naukowego Językoznawców Studentów UJ im. M. Karasia.
Dotychczas uczniowie uczestniczyli w następujących wykładach i warsztatach:
12.02.2016 r. – Chrzest Polski w dziejach polskiej kultury i języka (dr hab. Kazimierz Sikora);
4.03.2016 r. – Korzystać z niego rozsądnie umiem – lubię, buszuję i wszystko rozumiem. O internecie słów kilka (Katarzyna Adamczyk);
18.03.2016 r. – Kołysanka krakowska i jej najpiękniejsze przykłady (mgr Barbara Żebrowska);
18.03.2016 r. – Retoryka z rumieńcem, czyli o pożytkach z tremy (mgr Bogusław Wajzer);
8.04.2016 r. – MC kontra poeci (Grzegorz Banasik);
22.04.2016 r. – W świecie mediów (Anna Barszczewska);
6.05.2016 r. – W zaklętym kręgu stereotypów? Kilka uwag o stereotypach i poprawności politycznej (Rafał Mazur);
6.05.2016 r. – Dawno, dawno temu… Bajanie – historii opowiadanie (Rafał Mazur);
13.05.2016 r. – O mądrości i dowcipie bajek Ignacego Krasickiego (dr hab. Roman Dąbrowski);
20.05.2016 r. – Bariery komunikacyjne – czym są, jakie są ich rodzaje i jak ich unikać (Elżbieta Foltyniak)
3.06.2016 r. – Władcy słów, czyli gramatyka co z głowy nie umyka (mgr Aleksandra Skórzak);
3.06.2016 r. – Języczek u wagi czy uwagi? Czyli kilka słów o błędach we frazeologii (mgr Aleksandra Skórzak);
10.06.2016 r. – Co trąci myszką? O frazeologii języka polskiego (dr hab. Maciej Rak);
17.06.2016 r. – Bogactwo języków (Martyna Szczepaniak);
17.06.2016 r. – Wszystkie języki nasze są (Martyna Szczepaniak);
16.09.2016 r. – Wyprawa w przeszłość języka polskiego (dr Artur Czesak).
2. Obozy dialektologiczne
Dialektolodzy i studenci z Koła Językoznawców Studentów UJ im. Mieczysława Karasia prowadzą na terenie gminy badania terenowe podczas których zbierają relacje i teksty folkloru prezentowane na niniejszej stronie. Przygotowany zostaje również zalążek Popularnego słownika gwary Szczurowej i okolic.
3. Wycieczka uczniów do Warszawy
Ostatnim etapem projektu jest wycieczka do Warszawy, będąca nagrodą dla zaangażowanej w realizację projektu szczurowskiej młodzieży. Umożliwi ona uczniom i członkom zespołów regionalnych poznanie stolicy Polski oraz jednych z najważniejszych ośrodków kulturalnych i naukowych: Muzeum Powstania Warszawskiego i Uniwersytetu Warszawskiego. Planowane jest także zwiedzanie zabytkowej części miasta.